Help! Koukleumen! Wat nu?

In deze blog de column van de Healthy 61 over Koukleumen. Wat kun je doen om niet tot op het bot aan toe ijskoud te zijn? Lees de praktische tips en natuurlijke remedies die je in kunt zetten om lekker warm en behagelijk de koude maanden door te komen.

Healthy 61 foto koukleumenVraag; Zodra de R in de maand is dan heb ik al last van een koud lichaam. Mijn vingers kunnen zelfs ‘dood’ aanvoelen. Als het dan écht winter wordt ben ik niet warm te krijgen. Wat kan ik doen tegen het ‘koukleumen’? Annelies Krol, 32 jaar

Antwoord: Beste Annelies,

Dit is heel herkenbaar! Je bent dus niet de enige die te boek staat als ‘Koukleum’! Gelukkig zijn er diverse mogelijkheden om jouw lichaam goed warm te houden.

Allereerst kun je natuurlijk je kleding zo uitkiezen dat je het behaaglijk hebt. Denk aan laagje-over-laagje, thermoskleding onder de gewone kleding, thermosokken, warme schoenen, handschoenen en een muts.

Daarnaast is het ook echt mogelijk om middels voeding, lichaamsbeweging en huidverzorgingsproducten goed doorwarmd te blijven. In de koude maanden is het aan te raden het voedingspatroon naar het seizoen aan te passen.

De dag beginnen met 2 glazen warm (gefilterd) water met citroen en gember is een echte hot kick starter. Dan een warm ontbijt van havermoutpap of een boekweitpannenkoek met verwarmende kruiden zoals kruidnagel, kaneel, gember, kardemom zullen ook ‘verwarming’ bieden. Als je gedurende de dag een paar koppen kruidenthee drinkt met verwarmende kruiden (bijvoorbeeld van Yogi tea) en luncht met soep dan zul je ook merken dat je van binnen warm blijft.

Als avondmaaltijd zijn wok gerechten met curries (hete pepers), ovenschotels met wintergroenten en stamppotten perfect om er warmpjes bij te zitten tijdens de wintermaanden.

Bewegen helpt ook fantastisch. De ‘Zonnegroet’ is een reeks yogahoudingen voor een perfect begin van de dag. De serie zorgt ervoor dat je je hele lichaam ‘opstart’ en fantastisch doorwarmt. In het begin is het misschien niet zo makkelijk om de houdingen achter elkaar vloeiend te doen maar als je doorzet en het  minimaal 30 dagen volhoudt, dan weet je niet beter. Naast dat de ‘Zonnegroet’ een perfecte verwarmer is geeft ze ook energie, ontspanning en is ze weldadig voor je spijsvertering. Als je daarna nog 20 minuten mediteert dan kan het lichaam nóg optimaler doorstromen en is de kou uit je systeem. Een ontspannen lijf kent weinig blokkades en heeft een goede doorbloeding.

Een paar keer per dag flink met je voeten stampen en in je handen wrijven of klappen zorgt ook voor een warmte boost. Doorbloeding bevorderen kun je ook bereiken door een warm bad te nemen met een badmelk. Als je geen ligbad hebt is een voetenbad ook aan te raden. Als je voeten warm zijn is je lijf dat vaak ook!

Warm douchen is natuurlijk ook een uitkomst maar een bad is het best. Na het bad jezelf inmasseren met een 100% natuurlijke huidolie maakt dit ook een ontspanningsmoment voor jezelf. Gebruik bijvoorbeeld olie met Arnica, want dit bevordert de doorbloeding en verwarmt het lichaam via de huid. Daarna heerlijk  onder een kleedje op de bank met een goed boek genieten van een glas rode wijn of heerlijke Glühwein!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*